22

locatie: Het Gemaal


Het boezem gemaal in Spaarndam West

Het gemaal

Het boezemgemaal Spaarndam is in 1844 gebouwd als uitvloeisel van de voorgenomen drooglegging van het Haarlemmermeer. De daardoor teloorgaande waterberging diende gecompenseerd te worden door extra bemalingcapaciteit.

Oorspronkelijk was het gemaal uitgerust met een installatie bestaande uit een horizontale stoommachine met vier Lancashire ketels waarmee houten schepraderen werden aangedreven.

In 1876 is de installatie vervangen door twee horizontale stoommachines van het fabrikaat Gute Hoffnungshûtte. De schepraderen, verlengd in 1885, werden in 1890 vervangen door ijzeren raderen met houten schoepen. In 1910 werden de ketels vervangen door nieuwe exemplaren van hetzelfde type. In 1936 is het gemaal ontstoomd en werden twee Werkspoor dieselmotoren geplaatst.

In 1992 is het gehele gemaal gerenoveerd en werden de motoren vervangen door twee Mirlees-Blackstone dieselmotoren met een vermogen van 300 en 400 pk. Via een hydromotor en Stork tandwielkasten drijven zij elk één van de rijen van vijf, inmiddels ook gerenoveerde, schepraderen aan. De diameter van de schepraderen bedraagt 5,70 m., de totale lengte aan schepraderen is circa 24,0 m. De totale capaciteit van het gemaal bedraagt 1890 kubieke meter/min. bij een opvoerhoogte van 0,60 m.

Reacties zijn gesloten.